Pozycjonowanie bloga w wyszukiwarce

Pozycjonowanie bloga w wyszukiwarce

Pisanie bloga nadal zyskuje na popularności. Szczególnie popularne są blogi firmowe, a to dlatego, że marketing treści to bardzo dobry sposób na przyciągnięcie klientów. Jednak samo pisanie nie wystarczy. Użytkownicy muszą w jakiś sposób trafić na pisane artykuły. Co zrobić aby usprawnić pozycjonowanie bloga w wyszukiwarce? O tym dowiesz się z tego artykułu.

Spis treści

Sekretem do wysokiej pozycji w wyszukiwarce nie jest to, ile razy ktoś doda link do bloga. Sekret leży w zupełnie innym miejscu. W tak zwanych „pozytywnych odczuciach użytkownika”. Dla Google dziś pozytywne odczucia użytkownika są o wiele ważniejsze, niż ilość linków prowadzących do strony. Dlatego coraz częściej w wyszukiwarce można zauważyć, że nowo powstałe treści, które są odpowiednio napisane, promowane są przez wyszukiwarkę wyżej niż te, które posiadają wiele linków prowadzących do artykułów. Ale czym czym są te „pozytywne odczucia użytkownika”?

Pozytywne odczucia użytkownika

Pozytywne odczucia użytkownika to wszystko, co autor bloga robi aby sprawić, że czytanie bloga jest przyjemne dla czytelnika. Są to m.in.

  • szybkie wczytywanie strony
  • odpowiednio podzielona treść na mniejsze akapity
  • spis treści, jeśli artykuł jest dłuższy
  • treść uzupełniona obrazkami i/lub video
  • wysokiej jakości treść odpowiadająca w pełni na zadane pytanie w Google
  • brak wyskakujących, denerwujących czytelnika okienek przykrywających treść
Pozytywne odczucia użytkownika

Pozycjonowanie bloga – kluczowe zasady

Poniżej przedstawiam najważniejsze w mojej opinii zasady na odpowiednie pozycjonowanie bloga w Google. Stosowanie się do tych zasad powinno poprawić pozycje bloga w wyszukiwarce.

Wysokiej jakości treść

Nie bez powodu zacząłem od wysokiej jakości treści. Treść jest kluczowa. Czym jednak jest ta wysokiej jakości treść? Wysokiej jakości treść to przede wszystkim oryginalny, unikalny, autorski tekst. Tworząc treść trzeba pamiętać o tym, że użytkownicy trafiają na bloga zadając konkretne pytanie w wyszukiwarce. Artykuł powinien zatem w pełni odpowiadać na to pytanie. Istotna jest też długość treści.

Wyszukiwarka uznaje treści krótsze niż 400 słów za treści niskiej jakości. Optymalna treść na artykuł to pomiędzy 700, a 1000 słów. Oczywiście im więcej treści, tym lepiej. Jednak w mojej opinii takie maksimum na pojedynczy artykuł to 2000 słów. Dłuższe artykuły będą już męczące dla użytkownika.

Wysokiej jakości treść

Należy unikać tworzenia artykułów przez sztuczną inteligencję. Wyszukiwarki potrafią dziś odróżnić treść napisaną przez sztuczną inteligencję od tej napisanej samodzielnie. Ta napisana samodzielnie będzie znacznie wyżej pozycjonowana. W treściach tworzonych przez AI mogą też znaleźć się części będące plagiatem. Za plagiat strona z artykułem może całkowicie zniknąć z wyszukiwarki.

Warto też unikać zlecania treści firmom zewnętrznym. Nigdy nie wiadomo w jaki sposób taka treść powstaje. Jeżeli już zamierzamy zlecać, to tylko i wyłącznie zaufanym współpracownikom.

Odpowiednie formatowanie tekstu

Krótkie akapity

Zauważ, że w artykule stosuję krótkie akapity oddzielone od siebie. Nie tworzę długich akapitów pisanych cięgiem. Robię to celowo, bo wyszukiwarka uznaje, że krótsze akapity czyta się znacznie przyjemniej, niż długie. Jedną z zasad formatowania tekstu są zatem krótkie akapity.

Tworzenie nagłówków w odpowiedni sposób

Wyszukiwarka widzi stronę zupełnie inaczej, niż człowiek. Aby zrozumieć jak wyszukiwarka widzi treść, warto wyobrazić sobie książkę, w której przeglądamy spis treści. Tym spisem treści dla wyszukiwarki są nagłówki i akapity. Wyszukiwarka czyta stronę w następującej kolejności.

  • Tytuł strony
  • Nagłówek H1
  • Nagłówek H2
  • Nagłówek H3
  • Nagłówek H4

Pomiędzy nagłówkami widzi treść. Należy stosować nagłówki odpowiednich poziomów. Ważne jest, aby treść pomiędzy nagłówkami pasowała do nagłówków. Później przyda się to przy tworzeniu treści. Aby zapewnić wyszukiwarkę o tym, że dany akapit jest o tym, o czym nagłówek, warto w akapicie raz powtórzyć frazę stosowaną w nagłówku.

Obrazki/Video

O wiele przyjemniej czyta się artykuł wypełniony obrazkami, niż czystym tekstem. Warto zatem pomyśleć o tym, aby w poszczególnych akapitach dodać obrazki lub video. To również wzmocni pozytywne odczucia użytkownika. Ważne jest, aby obrazki były odpowiednio skompresowane, żeby ich wysoka waga nie opóźniła wczytywania strony.

Może Cię zainteresować artykuł: 6 sposobów na poprawienie pozycji strony w wyszukiwarce.

Spis treści

Jeśli artykuł zawiera treść dłuższą niż 1000 słów, warto rozważyć dodanie spisu treści na początku artykułu. Dzięki temu czytelnik będzie w stanie szybko przejść do nagłówka, którym jest zainteresowany. Artykuły zawierające spis treści znacznie ułatwiają poruszanie się po treści, a to bardzo zyskuje w oczach wyszukiwarki.

Słowa kluczowe / pytania wyszukiwane przez czytelników

Zanim powstanie artykuł, warto sprawdzić czego użytkownicy szukają. Jakie pytania zadają w wyszukiwarce. Pisanie artykułów na bloga ma sens tylko wtedy, kiedy odpowiadamy temu, czego szukają lub mogą szukać czytelnicy. Warto zatem sprawdzić jakie słowa kluczowe lub też całe pytania cieszą się największą popularnością w wyszukiwarce, a następnie uwzględnić je w tytule i w treści.

Słowa kluczowe / pytania wyszukiwane przez czytelników

Więcej na temat tego jak znaleźć na temat tego jak tworzyć tematy artykułów na bloga dowiesz się w tutaj: Skąd wziąć tematy na bloga firmowego.

Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

Właściciele blogów często boją się dodawać linki do innych stron w swoich artykułach. Obawiają się utraty czytelników. Wyszukiwarki jednak bardzo premiują linkowanie do zewnętrznych źródeł. Szczególnie, jeśli te źródła rozszerzają tworzony tekst i dostarczają czytelnikowi jeszcze bardziej szczegółowych informacji. Warto linkować do innych stron, bo to również usprawnia pozytywne odczucia użytkownika.

To samo dotyczy linkowania wewnątrz bloga. Jeśli w trakcie pisania artykułu okazuje się, że poruszana jest jakaś kwestia, która szczegółowo została opisana w innym artykule na tym samym blogu, to warto dodać linka do tej treści. To również ułatwi czytelnikowi łatwy dostęp do wartościowych informacji.

Optymalizacja SEO

Ważne jest, aby zadbać o odpowiednią optymalizację dla wyszukiwarek i mediów społecznościowych. WIęcej na ten temat napisałem w innym artykule. Nie będę zatem powielać treści i zachęcam Cię do przeczytania: 6 sposobów na poprawienie pozycji strony w wyszukiwarce.

Optymalizacja SEO

Unikanie wyskakujących okienek zakrywających treść

Na niektórych blogach ich autorzy tak bardzo chcą promować budowanie listy mailingowej lub sprzedaż różnego rodzaju usług, że zakrywają treść wyskakującym okienkiem. To coś zupełnie przeciwnego do dbania o pozytywne odczucia użytkownika. Czytelnik szuka szybkiej odpowiedzi na pytanie. Takie wyskakujące okienko utrudnia mu to i denerwuje. Szczególnie wtedy, kiedy jest problem z zamknięciem takiego wyskakującego okienka. Wyszukiwarka bardzo nie lubi takich stron.

Dostosowanie strony do najpopularniejszych rozdzielczości

Należy pamiętać o tym, że czytelnicy przeglądają bloga na różnych urządzeniach. Od dużych monitorów, przez małe ekrany laptopów, tablety, po smartfony. Wyszukiwarka sprawdza czy treści są odpowiednio wyświetlane na każdym urządzeniu. Strony, które są odpowiednio dostosowane do różnych ekranów są dodatkowo punktowane.

Dostosowanie strony do najpopularniejszych rozdzielczości

Podsumowanie

Opisane w tym artykule rozwiązania z pewnością usprawnią pozycje bloga w wyszukiwarce. Przyczynią się do wzrostu ruchu, a co za tym idzie, korzyści płynących z posiadania bloga. W końcu to ze względu na czytelników tworzymy blogi. Bez nich pisanie treści nie miałoby sensu. Przykładem artykułu napisanego w taki sposób jest artykuł, który właśnie czytasz. Każde z opisanych rozwiązań zostało tutaj zastosowane.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *