Pozycjonowanie to skuteczna metoda marketingowa, która pozwala na generowanie stałego, kalorycznego ruchu – przekładającego się na sprzedaż w przypadku e-commerce lub pozyskanie leadów – w przypadku serwisów www. W podobny sposób działają kampanie Google Ads, które promując usługi lub produkty pozwalają na zwiększenie ich sprzedaży. Czym jednak różnią się od siebie te działania reklamowe i na które właściwie warto się zdecydować? Wyjaśniamy.
Pozycjonowanie strony w Google, czyli ruch organiczny
Działania SEO to rodzaj marketingu, którego celem jest zwiększenie ruchu do pozycjonowanej domeny, równocześnie ukierunkowując go na osiągnięcie celu biznesowego klienta – sprzedaży, pozyskiwania leadów czy zwiększania zasięgu marki. Wszystko to poprzez windowanie w górę pozycji domeny w wyszukiwarce Google na określone hasła. Prace pozycjonerskie mają więc za zadanie określenie listy wyszukiwań, po których potencjalnie zainteresowani usługami lub produktami klienta, użytkownicy znajdą jego stronę. Pozycjonowanie bazuje na wielu działaniach obejmujących, m.in., budowanie wartościowego contentu, zawierającego frazy wybrane do działań SEO; pozyskiwanie jakościowych linków do domeny oraz optymalizację strony pod kątem wymagań Google. Wszystko to ma charakter sukcesywnych prac nad zwiększeniem widoczności domeny w wyszukiwarce na ważne z punktu widzenia biznesu frazy oraz budowania wysokich pozycji, które przełożą się na wzrost ruchu organicznego.
Google Ads, czyli płatna reklama
Google Ads to forma płatnej reklamy w wyszukiwarce Google, która pozwala na promowanie usług w jej ramach. Ruch pochodzący z tych działań ma więc charakter płatny i pozwala na pokazanie swojej firmy w określonych obszarach. Google Ads obejmuje różne formaty – to chociażby reklamy tekstowe, pozwalające na wyświetlanie na samej górze wyszukiwarki, nad organicznymi wyszukiwania z SEO lub po prawej stronie wyświetlanych w Google treści. W ramach Ads’ów możemy wyświetlać reklamy bannerowe czy video, treści promujące domenę w portalach partnerskich, jak Gmail czy Youtube. Szereg dostępnych rodzajów reklam umożliwia także precyzyjne kierowanie treści – do osób, które mogą być potencjalne zainteresowane oferowanymi przez nas usługami czy produktami, wyszukujących ofertę konkurencji lub po prostu: wpisujących w Google określone hasła. Google Ads dają również możliwość targetowania reklam do użytkowników, którzy byli na naszej stronie (kampanie remarketingowe) lub tych, zlokalizowanych na określonym terytorium w ramach kampanii lokalnych.
Pozycjonowanie strony(SEO) vs Google Ads – czym się od siebie różnią?
Różnice pomiędzy tymi dwoma działaniami promocyjnymi są jednak znaczące i przekładają się na możliwość uzyskania odmiennych efektów. Sprawdź, czym charakteryzują się poszczególne formy marketingu.
Rodzaj ruchu
Kampanie w Google i SEO przede wszystkim różni charakter generowanego ruchu. Pozycjonowanie to działania pozyskujące bezpłatny ruch organiczny z wyszukiwarki, Ads’y pozwalają z kolei na generowanie wejść płatnych. To nie wszystko – pozycjonowanie opiera się na przystosowywaniu domeny do wymagań wyszukiwarki po kolejnych aktualizacjach algorytmu i podnoszeniu jej pozycji na konkretne frazy wyszukiwane w Google. Ads’y to z kolei możliwość generowania ruchu z kampanii reklamowych.
Efekt
Z punktu widzenia klienta wahającego się między wyborem jednej z tych dwóch usług, istotny jest także uzyskiwany z nich efekt. SEO to proces długofalowy – jego efekty odnotować możemy najwcześniej po trzech miesiącach prac, ponieważ właśnie tyle – 90 dni – wynosi maksymalny czas indeksacji przez roboty Google zmian wprowadzanych w serwisie. Decydując się na tę formę promocji, warto więc pamiętać o tym, że realne wyniki inwestycji odczujemy za kilka miesięcy. W przypadku Google Ads mamy do czynienia z natychmiastowym efektem – tuż po włączeniu kampanii ruch na domenie gwałtownie wzrośnie.
Czas trwania
Warto pamiętać jednak o tym, że SEO ma charakter działań narastających – zbudowana raz widoczność w Google z czasem będzie wymagała mniejszego nakładu pracy i pozwoli na sukcesywne dokładanie do prac kolejnych fraz. To z kolei będzie zwiększało wolumen ruchu. Wypracowane pozycje w Google oczywiście mogą ulec zmianom pod wpływem aktualizacji algorytmu lub wprowadzanych na serwisie zmian. W przypadku czasowego ograniczenia prac SEO nie musimy się jednak obawiać tego, że ruch organiczny z dnia na dzień spadnie do zera. Zupełnie inaczej działa Google Ads – uzyskanie lepszych efektów wymaga podnoszenia budżetu reklamowego, a wyłączenie reklam skutkuje natychmiastowych wyzerowanie, ruchu.
Targetowanie
Różnicą pomiędzy SEO a Google Ads jest także możliwość targetowania. W pierwszym przypadku prace opierają się na optymalizacji strony pod frazy i kierowaniu ruchu użytkowników, które wpisują je w Google. Kampanie płatne to z kolei możliwość precyzyjniejszego określenia odbiorców, ich lokalizacji czy celu reklamowego – np. sprzedaż lub ruch. Obie formy marketingu, odpowiednio realizowane, cechują się jednak dużą skutecznością i wysokim poziomem konwersji.
Rozliczanie
Czynnikiem, który różnicuje te formy reklamy, jest także sposób rozliczania się z agencją. W przypadku Ads’ów klient musi przygotować budżet na kampanię reklamową, który przekazywany jest bezpośrednio Google, i wynagrodzenie za jej obsługę dla marketerów. W pozycjonowaniu płacimy bezpośrednio za wykonywane prace pokrywając, w przypadku niektórych modeli rozliczeń, także koszty dodatkowe, jak linki zewnętrzne.
Google Ads i SEO – dla kogo?
Zastanawiasz się, które działanie marketingowe będzie odpowiednie dla Twojego biznesu? Przeanalizuj to, jaki efekt chcesz uzyskać. Jeśli zależy Ci na inwestycji w przyszłość i rozwoju widoczności firmy w Google, postaw na pozycjonowanie, które choć przyniesie efekt później, pozostanie z Tobą dłużej niż kampania, która po wyczerpaniu budżetu wyzeruje ruch w witrynie. Chcesz natychmiastowych wzrostów, promujesz konkretne wydarzenie lub okresową akcję rabatową? Wybierz Google Ads. Pamiętaj także o tym, że jeśli ruch z Internetu ma znaczenie dla rozwoju Twojego biznesu, warto SEO i Google Ads połączyć. Nie ma skuteczniejszej metody na zwiększenie zasięgu marki, jak łączenie pozycjonowania z kampaniami w Google. Pierwsze działanie służy wówczas sukcesywnemu rozwojowi widoczności domeny w sieci, drugie pozwala na natychmiastowe odnotowanie wzrostu ruchu i konwersji z niego. Warto pamiętać o tym, że obie formy promocji mają innych charakter i stosowane uzupełniająco pozwalają na zwiększenie wolumenu ruchu z dwóch, różnych kanałów ruchu – organicznego i płatnego.