Firmy coraz częściej podejmują decyzję o rezygnacji z własnego działu marketingu i zlecenie działań marketingowych firmom zewnętrznym. Outsourcing usług marketingowych cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Jak wybrać odpowiedniego dostawcę?
Outsourcing Marketingu to wynajęcie zewnętrznej firmy, która dostarczy szereg specjalistów do realizacji celów marketingowych, bez konieczności zatrudniania ich na etat. Takie rozwiązanie ma wiele korzyści. Przede wszystkim, koszt miesięcznej obsługi jest znacznie niższy niż zatrudnienie jednej osoby, a przecież w ramach outsourcingu usług marketingowych firma dostaje dostęp do całego zespołu specjalistów.
Sprawdź, co możesz otrzymać w ramach naszego pakietu: https://rockyhenry.pl/outsourcing-marketingu/
Warto jednak przed podjęciem decyzji o współpracy z firmą świadczącą usługę outsourcing marketingu dowiedzieć się, na co należy zwrócić uwagę przy wyborze konkretnego dostawcy. Poniżej przedstawiam kluczowe kwestie, które warto rozważyć.
Doświadczenie
Przede wszystkim, należy zweryfikować doświadczenie firm lub freelancerów, którym firma zamierza zlecić outsourcing usług marketingowych. Wiele osób uważa, że świadczenie usług marketingowych jest łatwe i każdy może się tym zająć. Firmy i freelancerzy świadczący tego typu usługi wyrastają jak grzyby po deszczu. Nie każdy jednak jest w stanie podjąć się świadczenia tak poważnej i przede wszystkim trudnej usługi, jaką niewątpliwie jest outsourcing marketingu. Aby dobrze realizować taką usługę, należy nie tylko mieć wiedzę jak realizować różnego rodzaju działania marketingowe. Trzeba też mieć świadomość tego, jak funkcjonują przedsiębiorstwa w różnych branżach. Tylko wtedy można odpowiednio dobrać zakres usług, nie narażając przy tym firmy na przykre konsekwencje nieodpowiednio dobranych działań.
Jeżeli firma istnieje na rynku mniej niż 2 lata i nie jest w stanie przedstawić portfolio przynajmniej kilku zadowolonych klientów popartych pozytywnymi referencjami, warto zachować szczególną ostrożność.
Wywiad przed rozpoczęciem współpracy
Outsourcing usług marketingowych to zlecenie zewnętrznej firmie dbania o wizerunek przedsiębiorstwa a często też generowania zapytań od nowych klientów. Ważne aby podmiot, z którym klient się zwiąże na wiele miesięcy, conajmniej poznał dobrze firmę klienta, jej cele, problemy, konkurencję oraz wymarzony efekt końcowy współpracy. Outsourcing marketingu świadczony przez firmę, która zna się na rzeczy, zawsze poprzedzony jest szczegółowym wywiadem, którego efektem końcowym jest opracowanie strategii marketingowej. Następnie, strategia marketingowa posłuży za mapę, która będzie wyznaczać kolejne kroki realizowanych działań marketingowych w trakcie współpracy. Dzięki strategii marketingowej łatwiej można też badać efekty lub ich brak.
Jeżeli dostawca proponuje współpracę, która nie zawiera dokładnej analizy marketingowej i opracowania strategii, warto rozważyć, czy klient może pozwolić sobie na takie ryzyko.
Krótki czas zobowiązania umowy
Klienci niechętnie związują się umowami na dłuższy okres. Chcą mieć możliwość rezygnacji z usług w dowolnym momencie. Coraz więcej firm świadczących outsourcing usług marketingowych proponuje umowę na czas nieokreślony z jednomiesięcznym okresem wypowiedzenia. Taka umowa wydaje się być korzystna dla klienta, jednak czy aby na pewno? Wdrażanie opracowanej strategii marketingowej zajmuje sporo czasu i często wymaga zaangażowania przynajmniej kilku osób: specjalisty od marketingu, grafika, copywritera, specjalisty od reklam, specjalisty SEO. W przypadku pozycjonowania strony potrzeba przynajmniej 6 miesięcy, aby zobaczyć pierwsze efekty indeksacji strony w wyszukiwarce.
Firma, która posiada doświadczenie i odpowiednią wiedzę, nie zgodzi się na współpracę krótszą niż 6 miesięcy i wcale nie ze względu na pieniądze. Pół roku to minimalny okres, aby zobaczyć pierwsze zadowalające efekty, a żadna szanująca się agencja nie zdecyduje się na współpracę z klientem ryzykując to, że nie zobaczy on żadnych efektów i odejdzie niezadowolony.
Każdy klient podejmujący decyzję o zleceniu usługi outsourcing marketingu przez pierwsze miesiące przeżywa podobne emocje. Płaci faktury, nie widzi efektu i rozważa rezygnację. Doświadczona agencja marketingowa potrafi uspokoić klienta, który, gdy już dotrwa do czasu gdy widać efekty, często zostaje z agencją na lata.
Jeżeli zatem ktoś proponuje współpracę bez terminu zobowiązania, prawdopodobnie nie będzie przykładać się do współpracy lub nie ma odpowiedniej wiedzy marketingowej, pozwalając klientowi na możliwość odejścia nagle, z brakiem efektu i straconymi pieniędzmi.
Branża na wyłączność czy efekt skali?
Działania marketingowe dla firm działających na tym samym rynku i świadczących te same usługi często są do siebie zbliżone. Jeśli chodzi o pozycjonowanie w wyszukiwarce Google, jest tylko 10 pierwszych miejsc, a każdy chce być w top 10. Warto zatem zapytać firmę, z którą planuje się podjęcie współpracy, czy obsługuje podobne firmy do firmy klienta. Jeżeli tak, to sugeruję ostrożność bo jest to przecież konflikt interesów. O którą firmę będą dbać lepiej?
W Rocky Henry mamy następującą zasadę, która jest nienegocjowalna. Nie obsługujemy dwóch firm w tej samej branży działających na tym samym rynku. Owszem zdarzyło się nam, że jeden z naszych klientów prosił nas o podjęcie współpracy mając świadomość tego, że obsługujemy firmę w takiej samej branży i działającą na tym samym rynku. Natomiast w takiej sytuacji informujemy klienta o tym, że możemy podjąć współpracę dopiero wtedy, kiedy aktualny klient nie przedłuży umowy.
Dedykowany opiekun klienta
Dedykowany opiekun klienta zapewnia – a przynajmniej powinien zapewniać – wysokiej jakości sprawną komunikację. Wiążąc się z kimś na długie miesiące, każda firma chce mieć pewność, że telefony będą odbierane, będą pojawiać się odpowiedzi na maile, a przede wszystkim będzie obsługiwać klienta jedna i ta sama osoba, która z każdym kolejnym miesiącem coraz bardziej poznaje firmę i jej potrzeby.
Comiesięczne raporty z prowadzonych działań marketingowych
Profesjonalna firma z doświadczeniem w świadczeniu usługi outsourcing marketingu, będzie na bieżąco informować o efektach. Na początku taka firma tworzy punkt startowy. Prezentuje w jakim miejscu dziś jest klient, aby potem na bieżąco, w każdym miesiącu pokazywać czy posuwamy się do przodu, czy stoimy w miejscu. Brak cyklicznych raportów dotyczących współpracy powinien uruchomić większą czujność i ograniczone zaufanie.
Podsumowanie
Outsourcing usług marketingowych staje się coraz popularniejszy. FIrmy częściej decydują się na znalezienie dostawcy usług marketingowych, niż na budowanie zespołu wewnątrz organizacji. Wobec tego powstaje coraz więcej firm świadczących usługi tego typu. Należy być czujnym przy wyborze odpowiedniego partnera. Źle prowadzone działania marketingowe mogą bardzo negatywnie wpłynąć na rozwój firmy klienta. Mam nadzieję, że ten poradnik pomoże wybrać odpowiedniego dostawcę.