Co to jest lead generation – skuteczne generowanie leadów

co to jest lead generation

Jeszcze kilka lat temu proces sprzedaży przebiegał zupełnie inaczej niż ma to miejsce dzisiaj. Dział marketingu wyszukiwał potencjalnych klientów i przekazywał kontakty do działu sprzedaży. Następnie dział sprzedaży kontaktował się z potencjalnymi klientami by zaprezentować klientom ofertę i zamknąć transakcję. Dziś działa to zupełnie inaczej. 

Czym jest lead generation / generowanie leadów ? 

Definicja z Wikipedii generowanie leadów / lead generation: “W marketingu, generowanie leadów to inicjacja zainteresowania konsumentów lub zapytanie o produkty lub usługi firmy. Leady mogą być tworzone do celów takich jak budowanie listy, pozyskiwanie listy e-biuletynów lub do celów sprzedaży. Metody generowania potencjalnych klientów zwykle mieszczą się w zakresie reklamy, ale mogą również obejmować bezpłatne źródła, takie jak bezpłatne wyniki wyszukiwania lub polecenia od obecnych klientów.” 

Dla mnie generowanie leadów to połączenie działań marketingowych, których zadaniem jest zgromadzenie jak największej liczby potencjalnych klientów poprzez wzbudzenie zainteresowania produktami lub usługami firmy. W większości przypadków generowanie leadów polega na odpowiadaniu na pytania klienta przy pomocy treści na stronie, publikacji, artykułów czy kursów online. Generowanie leadów jest połączone z content marketingiem ponieważ potrzebuje dużo treści przygotowanych w pomysłowy sposób. 

Dlaczego generowanie leadów jest tak ważne? 

Odpowiedź na to pytanie jest prosta. Generowanie leadów jest ważne, ponieważ stara szkoła sprzedaży dzisiaj już nie działa. Jeśli chcemy by nasza firma się rozwijała, musimy wiedzieć czym jest generowanie leadów. 10 lat temu klienci często nie wiedzieli wiele na temat produktu, który chcieli kupić.

Jeśli ktoś chciał coś kupić to po prostu szedł do sklepu. Wtedy świetnie wyszkolony sprzedawca, znający wszystkie parametry i szczegóły produktu przeprowadzał jego prezentację. Klienci zazwyczaj ufali sprzedawcy i często kupowali produkty, których wcale nie potrzebowali. 

Dziś klienci są dużo lepiej zorientowani w produktach, które chcą kupić. Przed dokonaniem decyzji o zakupie, często szukają informacji o produkcie przy pomocy Google i mediów społecznościowych.

Konsultują się ze znajomymi oraz wyszukują w internecie opinie o produktach porównując jakość i cenę. Klient wie wszystko o produkcie zanim jeszcze pójdzie do sklepu. Chce dany konkretny produkt, ponieważ informacje, które znalazł pomogły mu dokonać decyzję o zakupie. Ale pytanie brzmi dlaczego wybrał akurat ten konkretny produkt? Kto napisał informacje, które przeczytał klient? Tak, masz rację. Informacje zostały opublikowane przez firmę sprzedającą ten właśnie produkt. I tak się to dzisiaj robi.

Powyższy przykład pokazuje jak działa generowanie leadów. 

Co stanowi największe wyzwanie przy generowaniu leadów? 

Największym wyzwaniem jest wyszukiwanie i gromadzenie leadów wysokiej jakości. Ważne by pozyskiwać klientów, którzy kupią twój produkt lub usługę. Ale nie tylko takie leady są wartościowe. Klienci, którzy nic od ciebie nie kupią, ale są zainteresowani twoim produktem lub usługą także są wartościowi.

Możesz edukować ich na temat twojego produktu i sprzedać im go w przyszłości. Kiedy będą mieli wiedzę na temat twojego produktu/usługi i zdobędziesz ich zaufanie, zdobędziesz również ich pieniądze. Jeśli gromadzisz leady, które nie są zainteresowane twoim produktem lub usługą, mogą się one okazać bezużyteczne. Dlatego powinieneś wiedzieć więcej na temat profilu potencjalnego klienta. Jak tylko poznasz profile swoich potencjalnych klientów, stworzysz najlepszą strategię generowania leadów. 

Najlepsze sposoby na generowanie leadów

Poniżej znajdziesz najbardziej efektywne taktyki, które możesz wykorzystać aby rozpocząć swój proces generowania leadów. 

Strona internetowa 

To jest oczywiste. Każda firma potrzebuje strony internetowej. Klienci szukają wszystkiego w Google. Jeśli nie posiadasz strony, nikt nie dowie się o istnieniu twojej firmy. W internecie jest mnóstwo instrukcji na temat tworzenia stron internetowych. Nie potrzebujesz profesjonalnej firmy informatycznej do stworzenia swojej strony. 

SEO (Pozycjonowanie stron) 

Kiedy już posiadasz stronę, optymalizacja to klucz do rozwoju twojej firmy. Bez optymalizacji twoi potencjalni klienci będą mieli trudności ze znalezieniem twojej strony internetowej. Jeśli potencjalni klienci cię nie znajdą, nic nie sprzedasz. Jeśli nic nie sprzedasz, będziesz musiał znaleźć pracę 😉

Blog firmowy 

Blog firmowy jest świetnym rozwiązaniem aby zwiększyć ruch potencjalnych klientów na twojej stronie. Jeśli znasz persony swoich potencjalnych klientów, wiesz również jakie zadają pytania. Bardzo ważnym jest, aby publikować artykuły, które odpowiadają na pytania klientów. 

E-book 

Napisanie e-booka jest także dobrym sposobem generowania leadów. Kiedy napiszesz e-booka w oczach swojego klienta będziesz ekspertem w swojej dziedzinie. I bardzo dobrze. Ufamy ekspertom. E-book daje świetną okazję by odpowiedzieć na pytania potencjalnych klientów. Ale najważniejsze, że do swojego e-booka możesz dołączyć formularz kontaktowy. Możesz umożliwić klientom pobranie e-booka za darmo w zamian za ich dane kontaktowe. 

Generowanie leadów za pomocą reklam w mediach społecznościowych Generowanie leadów poprzez reklamy jest bardzo podobne jak przez e-booki wspomniane w poprzednim akapicie. Firma publikuje specjalny formularz, który klient musi wypełnić aby otrzymać więcej informacji takich jak: e-book, kontakt z działem sprzedaży, darmowy kurs online itp. Najpopularniejsze reklamy generujące leady to Facebook Lead Ads i LinkedIn Lead Generation Forms.

Jeżeli potrzebujesz pomocy w generowaniu leadów dla swojej firmy skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *