Co to jest automatyzacja marketingu

automatyzacja marketingu

Czy słyszałeś kiedyś o automatyzacji marketingu? Oczywiście, że tak. Ale czy wiesz czym ona jest? W tym artykule spróbujemy szczegółowo objaśnić co to automatyzacja marketingu i jak może ona poprawić wyniki sprzedażowe. 

Co to jest automatyzacja marketingu

Automatyzacja marketingu służy do automatyzowania działań marketingowych. W każdym działaniu marketingowym występują pewne procesy biznesowe, które można zautomatyzować. Zamiast wysyłać to samo pytanie do różnych klientów albo prosić o ustalenie daty spotkania można te czynności zautomatyzować oszczędzając czas. Dzięki automatyzacji nie tylko zaoszczędzisz czas, ale zwiększysz również efektywność swojej pracy. 

Jesteśmy tylko ludźmi. Każdy z nas ma tylko 24 godziny w ciągu doby. Nie da się pracować bezustannie. Ludzie muszą spać, jeść i spędzać czas z bliskimi i przyjaciółmi. Ale boty nie muszą. Dlatego właśnie automatyzacja jest tak efektywna. 

Dzięki automatyzacji marketingu możesz obsługiwać klientów bez przerwy, 365 dni w roku bez względu na to w jakiej strefie czasowej się znajdują. 

Jak działa automatyzacja marketingu

Istnieją bardzo różne metody automatyzacji działań marketingowych. Każda firma jest inna, ale postaram się przedstawić najbardziej popularne przykłady automatyzacji marketingu. 

Formularz kontaktowy 

Formularze kontaktowe dają ogromna możliwości. Dobrze skonfigurowany formularz kontaktowy może naprawdę podnieść twoją sprzedaż. Aby zrozumieć automatyzację marketingu musisz wyobrazić sobie co dzieje się kiedy otrzymujesz wiadomość z formularza kontaktowego.

Z pewnością jak tylko otrzymasz zapytanie, musisz zadać klientowi szereg pytań. I w wielu przypadkach ten zestaw pytań powtarza się przy każdym następnym kliencie. Poza tym jak tylko otrzymasz zapytanie chcesz skontaktować się z klientem by zaplanować spotkanie. Mam rację? 

Możesz oszczędzić czas i zwiększyć konwersję przez zautomatyzowanie tego procesu. W tym przypadku automatyzacja może wyglądać następująco: 

  1. Klient wypełnia formularz a ty otrzymujesz zapytanie. 
  2. Jak tylko wpłynie zapytanie, klient otrzymuje maila z twoimi pytaniami. Oprócz pytań klient otrzymuje zaproszenie na spotkanie. 
  3. Kiedy klient ustali termin spotkania, otrzymasz powiadomienie za pomocą e-maila. Nowy wpis pojawi się automatycznie w twoim kalendarzu i w systemie CRM.

Chat boty 

Chat boty mogą pracować dla ciebie bez przerwy. Każdego dnia, w każdej strefie czasowej. To zależy od ciebie jakie zadania powierzysz botowi. Oto kilka najpopularniejszych funkcji chat botów: 

  • Ankieta – mogą zadawać klientom ważne dla ciebie pytania i zapisywać odpowiedzi w programie CRM. 
  • Planer spotkań – mogą zaplanować rozmowę z potencjalnym klientem.
  • Biuro obsługi klienta – mogą zbierać informacje o problemach napotykanych przez klientów i przekazywać je do odpowiednich działów. 
  • Centrum pomocy – mogą odpowiadać na wszystkie pytania zadawane przez klientów. Mogą nawet uczyć się i poszerzać swoją bazę danych o nowe pytania. 

Dzięki chat botom możesz obsługiwać klientów bez przerwy. 

Reklamy generujące leady 

Generowanie leadów za pomocą reklam jest obecnie bardzo popularne. Jeszcze kilka lat temu zadaniem reklam było wygenerowanie jak największej liczby odwiedzin na stronie. Klient, który zobaczył reklamę klikał na nią i był przekierowywany na stronę danej firmy. 

Dzisiaj możesz ustawić specjalny formularz, który będzie automatycznie wypełniany danymi kontaktowymi klientów. Zamiast odwiedzin otrzymasz numer telefonu i adres e-mail klienta. 

Jednak sprawdzanie czy masz nowe wpisy wygenerowane przez swoją reklamę może być bardzo czasochłonne. Musisz za każdym razem zalogować się do konta na Facebooku lub LinkedInie aby sprawdzić czy masz nowy lead w bazie danych. 

Czasami zapomnisz sprawdzić. Klienta może zirytować zbyt długi czas oczekiwania na odpowiedź. 

W tym przypadku również z pomocą przychodzi automatyzacja marketingu. Jak? Poprzez zautomatyzowanie czynności opisanej powyżej. Zarówno Facebook jak i LinkedIn dają możliwość automatycznego sprawdzania czy wpłynęły nowe leady. 

Jeżeli posiadasz oprogramowanie CRM, możesz zintegrować je z twoimi reklamami. Jak tylko pojawi się lead, zostanie on od razu zapisany w twoim CRM-ie. Jeżeli nie posiadasz takiego oprogramowania, możesz skonfigurować różne typy automatyzacji. Na przykład możesz ustawić powiadomienie mailowe, które poinformuje Cię o nowym wpisie utworzonym przez twoją reklamę generującą leady. 

Sekwencje e-maili 

Jeśli posiadasz bazę danych klientów, możesz także ustawić automatyczną sekwencję e-maili. Twoi klienci będą otrzymywać życzenia urodzinowe, powtórne wiadomości jeśli nie otrzymałeś od nich odpowiedzi na wysłanego e-maila, kurs online będzie każdego dnia wysyłał mailem nową lekcję. Możliwości są ograniczone wyłącznie przez twoją wyobraźnię.

Automatyzacja marketingu w mediach społecznościowych 

Możesz ustawić bota, który będzie automatycznie kontaktował się z potencjalnymi klientami na LinkedIn. Przykładowo w jeden dzień może przejrzeć profil twojego leada, następnego dnia może wysłać zaproszenie do kontaktu, później wysłać wiadomość itd. 

Oprogramowanie do automatyzacji marketingu 

W tym artykule przedstawiłem tylko kilka przykładów automatyzacji marketingu, ale dostępnych opcji jest bardzo dużo. Przeszukując internet możesz znaleźć mnóstwo dobrego oprogramowania służącego do tego celu. 

Jednym z najbardziej popularnych jest Zapier. Zapier pozwala nie tylko na automatyzację działań marketingowych, ale też wszystkiego, co można zautomatyzować z twojej firmie. Program ten może połączyć najbardziej popularne aplikacje automatyzując różnorodne procesy biznesowe. 

Następną świetną aplikacją do automatyzacji jest HubSpot. HubSpot udostępnia darmowe oprogramowanie CRM i płatne rozwiązania dla automatyzacji marketingu i sprzedaży. Możesz z łatwością zautomatyzować formularze, sekwencje e-maili i planowanie spotkań. Możesz też ustawić chat bota. 

Podsumowanie 

Automatyzacja marketingu pozwala na dużą oszczędność czasu i pieniędzy. Możesz zautomatyzować pracę swojego zespołu i powierzyć im inne, dużo ważniejsze zadania. Te same, wykonywane codziennie w kółko czynności mogą zostać zautomatyzowane. Narzędzia do automatyzacji marketingu mogą pracować bez przerwy, nawet kiedy śpisz. 

Jeśli chcesz by twoja firma rozwijała się w takim samym tempie jak firmy konkurencyjne, powinieneś rozważyć wdrożenie narzędzi do automatyzacji marketingu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *